onsdag 4 april 2012

Små fåglar som i småfåglar

Jag är helt såld på fåglar, inte kråkor, skator och fiskmåstyperna(inget fel med dem) men småfåglar är dem jag gillar mest. Vår familj är nog de i kvarteret som leder ligan i fågelmatning och mamma frågar mig varje år hur mycket pengar jag lägger ut på frö, talgbollar och fågelbord varje säsong. Hmm...jag väljer alltid att prata bort den frågan istället... Nåväl, i födelsedagspresent fick jag av min kusin ett minifågelbord av plexiglas, man fäster det med hjälp av sugproppar på fönstret. Tanken med det är ju givetvis att kunna studera de små vännerna på riktigt nära håll. Jag gav mig ut direkt och smackade upp mojängen på köksfönstret och fyllde den med lite extra lyxig fröblandning. Och visst har de kommit. De senaste dagarna har vi haft både Nötväcka, Blåmes och Talgoxe inpå husknuten. Det är helt underbart att sitta och studera dessa små varelser och jag skulle nog inte alls ha några svårigheter att bli fågelskådare. Därför kunde jag inte låta bli att köpa de här sötingarna igår, så nu har jag egna småfåglar inne året om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar